DE KRACHT VAN COÖPERATIE

SAMEN STAAN WE STERK

Samenwerken aan de logistieke concepten van de toekomst en leveringszekerheid.

VERTREKPUNT NPRC

TOGETHER WE CAN
DO SO MUCH MORE

Bij de NPRC is samenwerken al 85 jaar het vertrekpunt. Het schipperscollectief is opgericht als stichting en sinds 2006 een coöperatie. De binnenvaartondernemers kunnen gezamenlijk lange termijn overeenkomsten aangaan met verladers en zo leveringszekerheid garanderen. De leden zijn verzekerd van werk en verladers hebben een supply chain zonder zorgen. Een win-win situatie.

1935

Geen winstoogmerk,
maar solidariteit.

De NPRC zag in 1935 het licht als stichting; dit betekende dat degene die aan de centrale deel nam nooit aansprakelijk gesteld kon worden voor eventuele verliezen. De coöperatie had geen winstoogmerk, maar streefde ernaar om quitte te spelen. Daarvoor waren reserves nodig en deze werden opgebouwd in de verrekeningskas. Een batig saldo zou je winst mogen noemen, maar omdat de centrale een stichting was, werd het overschot van een goed jaar door de fiscus niet als zodanig belast. Een jaar later zou de vlag er heel anders bij kunnen hangen. Dat heeft de crisis van de jaren 30 wel geleerd.

18 maart 1935

Uit nood geboren

Ronduit dramatisch waren de omstandigheden in de binnenvaart toen op 18 maart 1935 de handtekeningen werden gezet onder de stichtingsbrief van de Nederlandsche Particuliere Rijnvaart-Centrale. In eerste aanleg was de NPRC opgericht voor de particuliere rijnvaart ondernemer. De centrale moest naast sociale en culturele aspecten vooral de economische belangen aankaarten.

Stichtingsbrief NPRC

1935 – 1940

Naar een betere toekomst

In de jaren voor de Tweede Wereldoorlog werd gewerkt met een beurtlijst voor bestemmingen aan de Rijn. Steeds meer schippers sloten zich bij de centrale aan en schreven zich in op de beurtlijst in Rotterdam. Met steun van verladers en bevrachters werd getracht zoveel mogelijk lading over de beurtlijst te krijgen, die werd vervolgens op ‘toer’ aan de ingeschreven schippers toegewezen. De formule werkte en steeds meer schippers sloten zich aan.

Vijf lange donkere jaren
met veel schade aan de vloot

1940 – 1945
1945 – 1955

Na WO2:
Opheffen of doorzetten?

De oorlog is ook niet aan de NPRC voorbij gegaan. Veel schippers waren hun schip kwijt of wisten simpelweg niet waar hun vaartuig was. Maar hoe nu verder? De schippers besloten de centrale door te zetten, omdat het iedereen wel duidelijk was dat de particuliere schipper gebaat was bij een sterk overlegorgaan. Een samenwerkingsverband dat in staat moest zijn werk naar zich toe te trekken en dat naar recht en evenredigheid door de aangeslotenen uit te laten voeren.

Invoering vervoersovereenkomsten
met jaarcontracten

1953
1955 – 1970

Langzaam op de goede weg

Het vertrouwen in de toekomst groeit en de binnenvaartondernemers durven weer te investeren. Particuliere ondernemers geven werven orders voor de bouw van nieuwe schepen. In de jaren 60 voltrok zich in Duitsland het Wirtschaftswunder. Het land klom uit het economische dal na de Tweede Wereldoorlog en de vraag naar scheepscapaciteit nam toe. De NPRC heeft in de jaren 60 ook veel vracht in opdracht van de Amerikanen naar West-Duitsland vervoerd.

Doop van duwmotorschip Hubert Holthuizen door Ria Lubbers

1973
1970 – 1990

De NPRC-familie groeit

Het sociale karakter van de NPRC heeft een aanzuigende werking op nieuwe leden. De voornaamste reden hiervoor is dat de NPRC écht voor haar schippers klaar staat. De kantoormedewerkers helpen de schippers bij allerhande problemen die zich voordoen. Dit blijft niet onopgemerkt in de markt en de aanmeldingen stromen binnen.

Oprichting Aqua-Route ter stimulering van de binnenlandse vaart

1998
1990 – 2010

Start pendeldiensten

Voor Akzo-Nobel vaart de NPRC grote hoeveelheden zout van Delfzijl naar de Botlek. Met maar liefs vijf schepen in de pendel garandeert de NPRC dat er altijd voldoende voorraad is voor de productie van chloor. In het begin van de nieuwe eeuw zijn ook voor andere klanten pendeldiensten opgezet. Dit is de basis voor een lange termijn samenwerking met de klant.

NPRC ALS VASTE WAARDE

Samenwerkingsverband

Duizenden schepen hebben de vlag van de NPRC gevoerd: kleine schepen en grote schepen. Gedurende het 85-jarig bestaan is duidelijk geworden dat de leden ‘samen sterk staan’. In een gezonde supply chain werken verladers en binnenvaartondernemers nauw samen. Leveringszekerheid en continuïteit gaan tenslotte hand in hand.

De weg naar

digitalisering

Ontdek meer

De reis naar

duurzaamheid

Ontdek meer