DE WEG NAAR DIGITALISERING

ONTWIKKELING VAN COMMUNICATIE

Van bezoek aan kantoor, via de marifoon naar communicatie met een app.

SCHIPPERSBEURS

EEN EERLIJKE VERDELING

De economische crisis in de jaren 30 leidde tot de instelling van een regeringscommissie die onderzoek deed naar de economische toestand der binnenschipperij. De overheid greep in door het invoeren van de wet Evenredige Vrachtverdeling (EV) voor binnenlands vervoer. Hiermee werd ten eerste kroegbevrachting vermeden, ten tweede werd vracht verdeeld over de aanwezige scheepsruimte en ten derde was er zodoende toch voor iedereen een redelijke beloning.

Jaren 40

Koppelen van vraag en aanbod

Het was een drukte van jewelste op de schippersbeurs in Rotterdam. De NPRC-schippers wachtten op een nieuwe vracht en benodigde documentatie. Gewoonlijk waren cargadoors en andere aanbieders van lading verplicht hun aanvragen voor scheepsruimte voor binnenlands vervoer bij de beurs te deponeren. Op de beurs stonden de schepen ingeschreven die binnen het rayon klaar waren om lading in te nemen.

“Medio vorige eeuw was het een sport op zich om in contact te komen met de NPRC-schippers.”

– Renata Kranenburg

Jaren 50 en 60

Kantoren langs de Rijn

Door de jaren heen heeft de NPRC overal op strategische punten langs de Rijn kantoren geopend of agentschappen ingericht. Dit was de manier om met schippers goed contact te kunnen onderhouden. Schippers meldden zich op kantoor en vanuit daar werd contact gelegd met de laad- of loslocatie.

Ook in de Rotterdamse Botlek werd in het gebouw van de Graan Elevator Maatschappij een kantoor ingericht om de communicatie tussen kantoor en schepen soepel te laten verlopen.

Vandaag de dag heeft de NPRC kantoren in Rotterdam, Antwerpen, Duisburg, Mannheim en Parijs.

Vanaf 1960

Belverzoeken via orderstations

Met de komst van steeds meer telefooncellen langs de vaarwegen werd het voor de schippers gemakkelijker om contact te leggen met kantoor. De NPRC-medewerkers lieten via orderstations terugbelverzoeken achter. De schipper meerde zijn schip af in de buurt van een café en belde met het kantoor. Zo kon nieuwe informatie gegeven worden via de telefoon.

De NPRC-schippers gingen nooit zonder kwartjes voor de telefooncel op pad

Medio jaren 70

NPRC-kanaal 11

Met de komst van de marifoon werd het makkelijker om voorbijvarende NPRC-ondernemers op te roepen. Het schipperscollectief maakte gebruik van het officieuze marifoonkanaal 11. Natuurlijk werden gevoelige details niet over de marifoon besproken, maar was het een perfect medium om snel in contact te komen.

In de begintijd van de mobiele telefoon was het bereik niet overal even goed

Vanaf 1990

Sprong voorwaarts qua bereikbaarheid

Er ging met de komst van de mobiele telefoon een wereld open voor de NPRC-ondernemers. Bijna overal konden zij transporten aannemen en eventuele problemen met kantoor oplossen. De Motorola 1000 woog maar liefst 3 kilo en de telefoonrekeningen waren niet mals.

Met de komst van internet deed ook de e-mail zijn intrede

2015

LANCERING
NPRC-APP

In 2015 werd de communicatie tussen het kantoor en de schippers gecentraliseerd in een app. De transportovereenkomsten worden centraal in de app gezet. Alle informatie, documentatie en communicatie verloopt via de app. Daarmee heeft de klant real-time inzicht in de status van de transporten.

DATA DRIVEN LOGISTICS OPTIMIZATION

Grip verstevigen op de supply chain

Maximaal zicht op logistieke processen en cost drivers staat bij NPRC hoog in het vaandel. Juist door samen te werken en data te delen verkrijgt men meer inzicht in de operatie. In het NPRC-portal heeft men real-time inzicht in de status van transporten en voorraden. Zo kan men bijvoorbeeld de laad- en lossnelheden van diverse locaties met elkaar vergelijken.

Lees verder

De kracht van

coöperatie

Ontdek meer

De reis naar

duurzaamheid

Ontdek meer