Jaren ’40
Sleepvaart is de norm
Het was een mooi gezicht in de jaren 30 op de Rijn. Sleepboten hadden een lange rits van sleepschepen achter zich. Met 1 sleepboot konden meerdere schepen tegelijkertijd worden verplaatst. Een groot gedeelte van de binnenvaartvloot was in die tijd nog niet gemotoriseerd.
Tijdens de oorlogsjaren heeft de sleepvaart een belangrijke rol gespeeld. Met één boot konden meerdere schepen worden verplaatst. Gebrek aan dieselolie werkte het intensieve sleepvaartverkeer in de hand.
Twee sleepschippers beklagen zich over de boten die hen de laatste tijd hebben getrokken. Niet vooruit te branden.
Vanaf 1950
Van sleep- naar duwvaart
Het was geen gemakkelijk tijd voor de sleepschippers aan het begin van de tweede helft van de vorige eeuw. Ze werden links en rechts ingehaald door snellopende schepen, maar ook in toenemende mate door collega sleepschippers die hun schip motoriseerden. Met het sneller lopen van de schepen nam de leveringsbetrouwbaarheid toe. Dit werd natuurlijk door verladers en ontvangers toegejuicht.
Een motorschip stond veel sneller weer op de beurtlijst vanwege de hoge omloopsnelheid.
Jaren ’60 en ’70
Vertrouwen groeit
in de toekomst
De schippers durven weer te investeren. Er wordt nieuw gebouwd en nu eens niet door de rederijen, maar de particulier heeft nieuwbouworders te vergeven. Sleepschepen worden omgebouwd tot motorschip, die maken hogere omloopsnelheden waardoor indirect capaciteitsvergroting ontstaat.
Begin jaren ’80 was er sprake van een kleine nieuwbouwgolf
1980 – 2010
Schaalvergroting
De schepen worden groter
Belgische en Nederlandse ondernemers hebben, zeker sinds de invoering van de vrije marktwerking, massaal in nieuwe, grotere scheepsruimte geïnvesteerd. De gemiddelde capaciteit van nieuwbouwschepen van NPRC-leden steeg van 1.500 ton in 1980 naar 3.000 ton in 2010.
De zoektocht naar alternatieve brandstoffen
Vanaf 2010
Verduurzamen
supply chain
In het goederenvervoer staat coöperatie NPRC bekend om de succesvolle inzet van duurzame schepen die zich continu inspannen om de uitstoot van schadelijke stoffen te minimaliseren. Zo is het NPRC-lid MS Wantij recent uitgerust met 2 vrachtwagenmotoren. Ten opzichte van de huidige motoren wordt de volgende emissiereductie behaald; NOx (stikstofoxiden) 85% en PM (roet) met 93%. Ook verbruiken de motoren minder brandstof wat leidt tot 20% minder CO2.
Varen we straks op waterstof?
Kijkje in de toekomst
Zero-emissie vervoer
Binnenvaartcoöperatie NPRC en lid Lenten Scheepvaart onderzoeken samen met verlader Nouryon of waterstof als alternatief voor gasolie kan worden gebruikt. Binnen enkele jaren willen ze zout transporteren tussen Delfzijl en Rotterdam met een schip dat voor 100 procent op groene waterstof vaart. NPRC wil daarmee aantonen dat samen met klant en binnenvaartondernemer zero-emissie vervoer over water mogelijk is.
DUURZAAMHEID NPRC
Verduur-samen
De NPRC onderzoekt, in samenwerking met klanten, ook andere alternatieven dan waterstof om binnenschepen te vergroenen. Zo bekijken wij op dit moment biobrandstoffen, schone verbrandingsmotoren en elektrificatie van schepen.